Information in English
UK


   Information auf Deutsch
Deutsch


   Riddarspelet i korthet

   Regler

   Vill du anordna turnering?

   Riddarspelets historia

   Bilder/Figurer

   Om riddare

   Gästboken

   Kontakt

   Start

Riddarspelets historia
- från idé till verklighet
Micael Hellberg gick en ljum junikväll 2001 och promenerade på landsbygden i Kila i Värmland, där han var på besök hos sina svärföräldrar. Micael, som är en stor vän av sommarspel, tänkte på att utbudet av spel hade varit detsamma under flera år. Han saknade något nytt. Plötsligt kom han på: Han skulle själv skapa ett alldeles nytt sommarspel! Micael Hellberg
Upphovsman Micael Hellberg
 
I Micaels huvud började, under promenaden, bilden av en spelplan att växa fram. På en gräsplan skulle två lag kasta klot. Tanken var att spelet skulle avgöras i två moment. Man skulle börja med att kasta från ena sidan, och få kloten att hamna i uppspända trianglar. Därefter, vid ett givet tillfälle under spelets gång, skulle man byta sida att kasta från, och fortsätta spelet genom att nu istället välta pjäser i trä. bild
 
Under följande dagar skapades nya regler och spelet började ta form. Vad som sedan saknades var ett spännande tema och därpå ett namn. Eftersom lagens vardera tre pjäser skulle vältas i en viss ordning, och på så sätt var rangordnade, letade Micael efter en passande symbolik. T.ex. kunde pjäserna föreställa olika schackpjäser, eller en kung, en dam och en knekt ur en kortlek. Efter olika tema- och namnbyten kom han på det! Temat skulle vara riddare! Pjäserna skulle bestå av två riddare och en dam, och riddarna skulle till varje pris skydda damen. Lagen skulle kallas för Röda orden och Svarta orden. bild
 
Micael målade träpjäser, köpte klot och ordnade fram allt annat som behövdes till det allra första exemplaret av Riddarspelet. Alla spelets delar packades sedan ner i en tygpåse. Nu var det dags för vännerna i hemstaden Karlstad att få prova på spelet. Men för att vara helt säker på att få ärlig respons, avslöjade Micael inte att han själv var kreatören. Han hade gjort en tillräckligt proffsig prototyp för att kunna ljuga och säga att han köpt spelet i affären!! prototyp
Det allra första exemplaret -
Micaels prototyp!
 
Under resten av sommaren 2001 spelades Riddarspelet flitigt i Karlstad. Den positiva responsen fick Micael att förstå att Riddarspelet faktiskt kunde bli stort! bild
 
På våren 2002 började Micael leta efter tänkbara samarbetspartners. Han tittade i affärer på liknande produkter och besökte sedan tillverkarnas webbplatser. Ett företag, Bex Sport AB, verkade stå för det Micael sökte; bra kvalité och långsiktigt tänkande. Micael kontaktade Bex Sport och bestämde träff. Den 25 juni 2002 spelade Micael Hellberg och Bex Sport Riddarspelet i Vasaparken i Stockholm. Bex Sport nappade direkt och ett enkelt kontrakt signerades på plats. Här i hörnet i Vasaparken i Stockholm provspelade Bex Sport det framtida succéspelet i största hemlighet!
karta
 
Arbetet med att utveckla spelet sattes genast igång. Deras gemensamma mål var solklart: Riddarspelet skulle nu bli en del av den svenska sommaren!
   © 2010